Thisted Kirkes Drenge- og Mandskor

Britten,  "War Requiem", d. 22. april, Musikhuset, Symfonisk Sal.

Dette værk, der er et af de mest populære klassiske værker i det tyvende århundrede kræver et betydeligt opbud af medvirkende: tre solister, et udvidet symfoniorkester, et kammerorkester med 12 solostemmer, dobbelt kor og drengekor med ledsagelse af orgel.

Alt dette var til stede under ledelse af tre dirigenter med den engelske dirigent Stephen Barlow som chef. Hans sikre greb om værket, parret med en direktion præget af stor intensitet og klarhed, gjorde oplevelsen af koncerten optimal.

Man går ind i koncerten – og kommer forandret ud igen

Britten messe er en varieret og kontrastfuld dødsmesse, hvor intim kammermusik mellem kammerorkester og de to herresolister veksler til det store symfoniorkester med solosopran og blandet kor og et drengekor. Den tager sit udgangspunkt i den katolske dødsmesse og bruger digteren Wilfred Owens tragiske digte, skrevet under 1. verdenskrig som sit tekstgrundlag.

”Først og fremmest er jeg ikke interesseret i poesien. Mit emne er krigen og krigens medlidenhed. Poesien findes i medlidenheden. Alligevel er disse klagesange på ingen måde trøstende for den nulevende generation. Måske er de det for den næste”, skriver Owen.

Denne medlidenhed prægedes ind i tilhøreren. Morten Frank Larsens inderlige og ætsende tolkning af passagen: ”Jeg er den fjende, du dræbte, min ven”, hvor hele salen sad med tilbageholdt åndedræt - i et erkendelsens nu - brænder fortsat i ens bevidsthed. Forløst af drengekorets: ”In paradisum deducant te Angeli in tuo adventu….”(Englene lede dig til Paradis, ved dit komme.) Benjamin Brittens skaberkraft i dyb inderlighed.

Stjernesolister, kor af høj karat, drengesopraner af fineste slags, samt Aarhus Symfoniorkester og Randers Kammerorkester i fin form. En symfonisk sal, bygget til formålet. En koropstilling over orkesteret, som gav en fuldendt balance mellem orkester og kor, samt en gribende og medrivende fortolkning, som ligger dybt i de 1.200 koncertgængere og de ca. 300 medvirkende.

”Poesien findes i medlidenheden”

Henrik Svane