Thisted Kirkes Drenge- og Mandskor

Hvad skrev aviserne om koret?


Når koret optræder til koncerter, er der undertiden skrivende journalister til stede som laver rigtige, professionelle anmeldelser. I andre tilfælder skrives der om koret i anden anledning.

Vi vil i dette afsnit gengive en del af dette.

Fra Viborg Stifts Folkeblad - november 2015 - "Bach's Juleoratorium"

Julens to musikalske mesterværker, Händels Messias og Bachs Juleoratorium, kan år efter år fylde kirker over hele verden ved juletid.

Fortællingen om Jesu fødsel, hyrderne og englene på himlen julenat, sat i den skønneste musik, giver tiltrængt sjælefred i den ellers så stressende og forbrugsprægede adventstid. Og med et af landets bedste drenge-mandskor, musikere fra Aalborg Symfoniorkester og fire sangsolister på plakaten samt 400 mennesker i Viborg Domkirke syntes succesen på forhånd hjemme! Thisted Kirkes Drenge- og mandskor er siden 1986 blevet ledet af ildsjælen Preben Nørgaard Christensen, som på tragisk vis omkom i en trafikulykke forgangne forår. Korets høje standard er hans fortjeneste, og alle har vidst, at han ville blive svær at erstatte. Mange viborgensere vil huske Prebens fremførelse af Johannespassionen i påsken 2008 med sit elskede kor. Korets nye leder, Niels Granvig, har kun haft to måneder at til at lære sine sangere at kende (og omvendt!) og havde klogeligt valgt en rolig og traditionel tilgang til sin version af Bachs tre første julekantater. Allerede de første takter af »Jauchzet, frohlocket!« med pauker og trompeter vidnede om god energi og puls, og korets første indsats klang særdeles overbevisende, især båret af de klare og sikre drengesopraner. Også perlerækken af koraler klang befriende, med velvalgte tempi og god frasering og imponerende teksttydelighed. En enkelt af de mest krævende korsatser, »Ehre sei Gott in der Höhe« kom ikke ganske i mål; men de gæve gutter lod sig ikke påvirke og sang de afsluttende kor »Herscher des Himmels« med begejstring og lysende klang. Tenoren Erik Bekker Hansen var som evangelist driftsikker og tydelig, og frem for alt ukrukket og ligefrem. En rigtig god fortæller, som holdt den røde tråd igennem hele opførelsen. Hans arie »Frohe Hirten, eilt«, ledsaget af fløjtesolo, led en smule under et forceret tempo, men fungerede ellers fint. Juleoratoriets alt-arier er noget af det smukkeste, Bach har komponeret, og kræver ikke blot stemmemæssigt overskud, men især indlevelse og sjælestyrke. Alten Sine Algreen Møller gjorde vel sit bedste; men ét med tekst og musik blev hun ikke. I arien »Schlafe, mein Liebster« forsvandt hun for det meste i orkesterklangen, som med fordel kunne være dæmpet, og under sin sidste arie »Schliesse, mein Herze« forstyrredes både hun og publikum af et lille barn, som naturligvis ikke selv kunne gøre for det. Den lille kunne høres under det meste af koncerten. Tankeløst! Bas/barytonen Lars Thodberg Berthelsen er efterhånden gammel i gårde, og har altid været mere bas end baryton. Men med stor rutine og tydelig tekst fungerede hans recitativer glimrende, hvorimod koloraturarierne savnede nogen klangfylde og klarhed. Bach har blot levnet sopranstemmen et recitativ og en bas-duet i de tre julekantater, modsat de følgende nytårskantater, som er et overflødighedshorn for sopran. Anne Mette Balling glæder man sig altid til at høre, klart, smukt og indlevet synger hun. Uden overflødigt vibrato og med en velsignet ro. Aalborg Symfoniorkester har Bachs Juleoratorium på rygraden, og især er det en fornøjelse at høre Lars Ole Schmidts sikre, rytmiske piccolotrompet. Den klinger bare, som den skal. I alt en god oplevelse og en glæde at opleve, at Thisted Kirkes Drenge- og Mandskor fortsat vil være i gode hænder.



Fra Nordjyske - Maj 2013 - skrevet af Tore Mortensen
"Requiem for det 20. århundrede"

Fra Nordjyske - Marts 2013 - skrevet af Tore Mortensen
"Himmelstormende  Bach"

 

Fra Nordjyske - December 2012 - skrevet af Tore Mortensen
"Som Händel havde ønsket det"

 

Kommentar fra Kathi Colman, Music Director ved Christ Church Episcopal, Las Vegas:

"Hi Preben!

People are still talking about the wonderful concert that you and your group
presented at Christ Church! It was a fantastic evening!! A friend who is a
local organist commented that she had never heard the acoustics sound better
in Christ Church than with your choir.
I hope that all of you recovered from the heat and the sun and enjoyed the
rest of your tour.

Thank you so much for contacting us so we could host your concert. It was
absolutely incredible!!! Please keep us in mind for your next tour!!


Musically yours,

Kathi"

 

 

Fra Thisted Dagblad, d. 24. april 2010 - skrevet af Henrik Svane:
"Med Thisted Kirkes Drenge-mandskor på udebane"

Det er kendetegnende, at når der satses højt med opførelse af et af det tyvende århundredes mest populære kor- og orkesterværker: Benjamin Brittens ”War Requiem”, at man ønsker sig Thisted-koret med i den storslåede opførelse i Århus torsdag den 22. april.

Korets kvaliteter og høje standard er kendt langt ud over vores landsdel. Og publikums massive og begejstrede applauser efter opførelsen gjaldt i høj grad også vore sangeres formfuldendte præstation. Et hektisk og fysisk anstrengende forløb, især for drengene, med tre ture til Århus blev en oplevelse, som de aldrig vil glemme. Det er de allerfærreste sangere beskåret blot én gang i karrieren at være med i dette prægtige værk, som kræver den allerstørste koncentration og aktive tilstedeværelse.

Det skete her, med baggrund i et kæmpe energisk arbejde fra korets daglige ledelse. Man kniber sig selv i armen – og ønsker at det må fortsætte.

Henrik Svane



Fra Thisted Dagblad, d. 24. december 2009 - skrevet af Henrik Svane:
"Thisted Kirkes Drenge-Mandskor i topform."

For folk med hang til den angelsaksiske musikalske juletradition er årets højdepunkt så afgjort Thisted Kirkes Drenge-Mandskors koncert ”dagen før, dagen før”. Kirken var vanen tro fyldt til allersidste plads tirsdag den 22. december, da dirigenten Preben Nørgaard Christensen hævede taktstokken og lukkede op for den musikalske godtepose.
Et overflødighedshorn af kendte og mindre kendte carols og julesange i dygtigt og veltilrettelagte arrangementer. Ørehængere flød i en lind strøm mod øregangen og udenfor oplystes himlen i glimt af raketter. Man bragtes i en sand julestemning og ville ikke forbavses hvis Walt Disneys Bambi pludselig var kommet glidende op ad midtergangen!
Altså, det er en stemning, som ikke kan beskrives tydelig, men skal opleves. Så man må forvente, at de folk, der gik forgæves allerede nu reserverer billetter til næste jul.

Kvaliteten var i top. Koret rider fortsat på Australiensbølgen. Synger nuanceret og tydeligt med en stor dynamisk spændvidde og en (til tider) fortryllende klang (John Rutters ”Nativity carol”). Imponerende, ikke mindst hvad angår drengene. De præsterer næsten det umulige.
En tilhører nævnte på vej ud af kirken, at det var fantastisk, at de kunne alle de sange… Ja plus et helt juleoratorium indenfor samme uge og juleaften Hartmanns juleliturgi!!

Medlemmer fra Aalborg Symfoniorkester m.a. gav sammen med Svend Ole Kombak ved orgelet et velklingende orkesterbidrag til juleløjerne.

Og således slukkedes atter med Grundtvigs ord julesorgen

Bravo.

 

Fra Thisted Dagblad, d. 22. december 2009 - skrevet af Henrik Svane:
"Bachs Juleoratorium med en fremragende dirigent."

Med et dynamisk åbningskor satte den hollandske dirigent David Porcelijn en meget høj standard ved koncerten i Thisted kirke lørdag den 19. december. Thisted kirkes Drenge-Mandskor var veltrimmet og særdeles velsyngende. Med en velplejet og homogen klang, ikke mindst i soprangruppen og gennemfraserede tutti-kor og koraler af stor skønhed.

Dirigenten præsenterede en gennemsigtig og swingende fortolkning, som værket fortjener. Stor ros til hans sikre greb om ensemblet, som især kom til udtryk i hyrdemusikken, som indleder 2. del.

På solistsiden præsenteredes meget gode sangere, specielt sopranen Ditte Højgaard Andersens lyriske og slanke stemme og alten Hanne Fischers tolkning af arien ”Schlafe, mein Liebster” hørte til blandt fremførelsens højdepunkter. Men stort talent var også at mærke hos bassen Steffen Bruun i én af værkets solistiske ”highlights”: arien ”Grosser Herr und starker König”. Tenoren Gert Henning Jensen viste især i arien ”Frohe Hirten”, som er teknisk særdeles krævende, sine talenter. Som evangelist mangler han endnu den slankhed og smidighed i fortolkningen, som kræves i dette vanskelige fag. Men rollen som evangelist i netop dette værk er også ret utaknemmelig. Hvor evangelisten i Passionerne bærer den gennemgående fortælling, er der fra Bachs hånd i juleoratoriet ikke den samme stringens i selve fortællingen, da værket er sammen sat af 6 kantater (1. del 3 kantater) som gør det yderst vanskeligt for netop evangelisten.

Samlet set var det begejstrende. Korets præstation var enestående og blev båret af en fornem disciplin, drevet frem af en dygtig direktion og en helstøbt fortolkning. En stram, men aldrig kantet fortolkning, med en gennemgående spændning, som forløstes i David Porcelijns energifyldte optakt til slutkoret: ”Herscher des Himmels, erhöre das Lallen” Og det gjorde de fremmødte og markerede oplevelsen med taktfaste klapslaver, som ikke mindst var adresseret til koret og dets dirigent, Preben Nørgaard Christensen.

 

Kommentar fra fotografen i St. Johns Cathedral, Brisbane, Michael Stephenson,

"The choir's concert at St. John's Cathedral was one of the most impressive I have ever heard in that church."

 

Fra Kristeligt Dagblad, december 2004 - skrevet af Bernhard Lewkovitch om CD'en "Christmas Carols vol. 2":

”Nok kan mindelserne med Thisted-drengene bringe Københavns Drengekor i erindring med Britten selv som dirigent, men lige nu forekommer indspilningen her nok så fyldestgørende på enhver måde”.

 

Fra Telemarksavisa i Norge, d. 13. september 2004:

”Praktfulle stemmer og megtig musik, ....koret ga publikum en smakebit på hvilket sammensveiset og flott gutte-mannskor dette er,...International klasse”